Ondernemers De Burgt gaan ‘voorlopig de dozen nog niet pakken’

'Na verkiezingen kan alles weer anders lopen’

‘Vaag en onduidelijk.’ Zo omschrijft Peter Noordhuis de communicatie rondom de nabije toekomst van het multifunctioneel centrum De Burgt aan het Burgemeester Koomansplein. Dit voormalige Rijnsburgse gemeentehuis kreeg na de fusie met Katwijk allerlei interessante vormen van huisvesting. Bedrijven die bewust kozen voor de centrale ligging of de flexibele ambiance van het gebouw. ‘Wanneer we eruit moeten en plaatsmaken voor het cultuurhuis weten we formeel niet.’

 

Aan het woord is Peter Noordhuis. ‘Nadrukkelijk als eigenaar van de brasserie’, benadrukt hij en niet als beheerder van het gebouw. 

Irritatie

Nico Houwaard directeur en oprichter van WeYou, een eigentijds adviesbureau voor organisaties die succesvol zelfstandig personeel willen werven, noemt de gang van zaken ‘diep triest’. ‘Natuurlijk kunnen we in de regio een ander kantoor vinden, maar we willen helemaal niet weg. Onze klanten weten ons hier te vinden en het gebouw biedt uitstekende, faciliteiten, zoals het tijdelijk gebruik van meerdere ruimten of grote zalen. Daarbij is er een uitstekende horecafacilitering. De verwachting nu is dat we in 2022 moeten verhuizen.’ Of het zo ver komt betwijfelt hij. ‘Het huisvesten van de bibliotheek of straks het cultuurhuis is een politieke kwestie, met veel haken en ogen; zeker ook financieel. Tussendoor zijn er gemeenteraadsverkiezingen, dus na maart volgend jaar kan alles weer anders lopen. Voorlopig gaan wij de dozen nog niet pakken.’ 

Het multifunctioneel centrum beschikt over meerdere kantoorunits en vergaderzalen en een uitnodigende congreszaal. Het gebouw is goed bereikbaar en vlakbij voorzien van een prima parkeergelegenheid.

Uitbater Peter Noordhuis van Brasserie de Burgt is tevens beheerder van het gebouw. ‘Met die pet op ben ik wat voorzichtiger in het doen van uitspraken,’ benadrukt hij. ‘Als horecaondernemer ervaar ik zowel gelatenheid als irritatie bij de ondernemers van de bedrijven die gevestigd zijn in het gebouw. De onzekerheid duurt te lang, waardoor het perspectief dat nodig is – zeker na de onzekere fase tijdens de coronapandemie – voor velen nu ontbreekt. Even voor mezelf: ik ben 56 en heb jaren hard gewerkt om de brasserie hier de naam en faam te geven die zij heeft. Moet ik over twee jaar elders beginnen? Waar dan en hoe? Deze onzekerheid geeft ook een probleem bij de heropening nu van de Brasserie. 

Mediaondernemer Harry de Reus stoort zich aan de slechte communicatie door de gemeente. ‘Ik ben destijds gevraagd door de toenmalige wethouder Van Duijn me hier te vestigen, zodat meer ondernemers zouden volgen. Mijn bedrijf was prima gehuisvest aan de Vliet. We waren de eerste die acht jaar geleden in het pand trok en ik zou er nu weer uit moeten? Dat gaat zeker niet zomaar gebeuren. Daarbij denk ik dat we er als bedrijven helemaal niet uit hoeven als er een andere functie aan het gebouw wordt gegeven. We genereren zo inkomsten voor de gemeente. Dat is ook belangrijk.’

Pas na de zomer duidelijkheid

De gemeente onderschrijft de onzekerheid. ‘De plannen voor het cultuurbedrijf zijn nog niet definitief. Om die reden is er voor huurders nog geen duidelijkheid of zij kunnen blijven of niet,’ verwoordt de afdeling communicatie het collegestandpunt. ‘Met huurders is wel afgesproken om hen elke twee maanden – tot nu toe waren er twee bijeenkomsten – op de hoogte te houden van de voortgang. Naar verwachting is er na de zomer meer duidelijkheid over de plannen en consequenties.’

De gemeente vervolgt: ‘In principe is het aan huurders zelf om, mocht dat nodig zijn, een nieuwe accommodatie te zoeken. De gemeente kijkt hoe hierin ondersteund kan worden door bijvoorbeeld te kijken naar mogelijkheden binnen het gemeentelijk vastgoed. Daarnaast is de gemeente flexibel met betrekking tot de overeengekomen opzegtermijnen die gelden voor huurders. Mocht een huurder binnen de afgesproken opzegtermijn de huurovereenkomst willen opzeggen, dan is dat bespreekbaar.’